Educació Primària

Apadrinament lector

L’apadrinament lector és una activitat cooperativa quinzenal que es realitza en parelles formades per alumnes de cinquè que fan de padrins de lectura i els alumnes de primer de primària que fan de fillols.

El fet de ser padrí de lectura representa que l’alumne padrí adquireix el compromís principal de vetllar per l’aprenentatge lector del seu fillol. L’ajuda a aprendre a llegir, alhora que mira d’encomanar-li el gust per la lectura tot engrescant-lo a llegir.

Partim de dinamitzar l’aprenentatge de la lectura, apropar el text als infants a través de la tutoria entre iguals i en contextos significatius d’aprenentatge.

14016483-5731-4908-808e-a6c2f8324701JPG
4648ac48-b1eb-4e11-b5b0-5486feb20a68JPG
aac88597-5928-45cd-b6e4-d031b428c495JPG
previous arrow
next arrow

Els objectius d’aquesta activitat són:

  • Potenciar els aprenentatges per part de tots els participants (padrins i fillols )
  • Crear contextos significatius d’aprenentatge (llegeixo perquè algú m’entengui, llegeixo per algú que li interessa escoltar-me)
  • Establir lligams afectius entre padrins i fillols al voltant de la lectura
  • Generar una experiència positiva i plaent de lectura
6797bc5a-5cd9-4522-8b5d-b785ad055484jpg
a526c02a-e3be-4a38-b5ad-73b009642388jpg
IMG-2133jpg
IMG-2556jpg
IMG-3865jpg
IMG_9509jpg
PHOTO-2023-04-22-20-04-52jpg
PHOTO-2023-04-22-20-06-25jpg
IMG_2994HEIC
IMG_2998HEIC
IMG_2999HEIC
IMG_3001HEIC
previous arrow
next arrow

Projectes

Què són els projectes?

La societat evoluciona i cada vegada més hem de preparar els nostres alumnes per donar respostes innovadores en una societat canviant i en evolució constant. Enfocaments globalitzats. El treball per projectes és una metodologia que es basa en el treball per part de l’alumnat per dissenyar, planificar, desenvolupar i mostrar públicament un projecte que exemplifica els plantejaments que exposem en relació amb l’adquisició de les competències bàsiques. Per resoldre el projecte, l’alumnat necessita adquirir un conjunt de competències, tant de coneixements com d’habilitats, i des de l’escola amb el treball per projectes fomentem aquesta adquisició des d’un aprenentatge vivencial i significatiu.

D’on parteixen els nostres projectes?

Els projectes de l’Escola Serra de Marina parteixen d’un repte que plantegem, i a partir d’aquí desenvolupem els continguts sobre aquests temes.  Fem protagonista a tot l’alumnat en la construcció del propi coneixement perquè això focalitza el desig de saber coses noves, la formulació de preguntes, la reflexió sobre el propi saber, la recerca de nous coneixements i la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge.

Com treballem els projectes?

Treballem els projectes incentivant processos d’investigació que suposen cercar, seleccionar i interpretar informació a través de fonts diverses, formulant nous dubtes i noves preguntes i establint relacions amb altres problemes. En dur a terme els nostres projectes, es transfereixen estratègies per aprendre: es representa el procés de construcció de coneixement, s’avalua el que s’ha après i com s’ha après. Per últim, el fet d’actuar així fa que s’activi la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup per construir coneixement de forma compartida. Durant tot el procés de treball per projectes tenim recursos materials que ens permet consultar qualsevol dubte gaudint d’aquest suport i fomentant la recerca d’informació utilitzant les eines digitals i el desig d’aprendre dels nostres alumnes.

Per què utilitzem aquesta metodologia?

Des de l’escola utilitzem aquesta metodologia perquè dona gran rellevància al treball cooperatiu. S’elaboren preguntes o hipòtesis, es prenen decisions sobre el repartiment de tasques i es posa en comú el resultat de les tasques individuals i s’elabora col·lectivament el resultat. El nostre objectiu com escola és afavorir que l’aprenentatge escolar sigui útil per a formar ciutadans i ciutadanes crítics, amb opinió pròpia, autònoms i que siguin capaços de resoldre els nous reptes en cooperació amb els altres, el model que presenta els aprenentatges de manera fragmentada per disciplines s’ha de revisar i s’ha de tendir cap a enfocaments globalitzats. Aquestes experiències demostren que l’aprenentatge autèntic es produeix quan els aprenents contextualitzen allò que aprenen, descobreixen el món en companyia dels altres, s’enfronten al desafiament de plantejar i resoldre problemes reals, dirigeixen la seva pròpia indagació i se sorprenen del seu propi aprenentatge.

Art & Fun

L’Art & Fun és un espai on tots els alumnes de primària aprenen una part de l’expressió artística, àmbit inclòs en el currículum. En aquest espai els alumnes, treballaran la part plàstica de l’expressió artística, on se’ls requerirà fer diferents manualitats, treballar diferents tècniques de dibuix, entre altres aspectes relacionats amb l’art.

L’objectiu principal d’aquest espai és que els alumnes desenvolupin la seva part creativa, i tot això, combinat amb l’aprenentatge de la llengua anglesa, ja que serà un altre moment, on els alumnes s’hauran de comunicar amb el mestre mitjançant la llengua anglesa i on aprendran nou vocabulari, així doncs, serà un altre moment on els nens i nenes podran desenvolupar i millorar la llengua estrangera, un contingut bàsic a treballar durant l’etapa de primària.

Workshops

Què són els workshops de l’escola Serra de Marina?

Davant la necessitat de veure que els nostres alumnes s’autoregulessin el seu aprenentatge, observessin la importància que té l’autoavaluació en el seu propi procés d’aprenentatge i fossin conscients de tots els beneficis que propicia la barreja dels grups a l’hora de dur a terme activitats educatives, l’escola va decidir fa quatre cursos impulsar una nova manera de treballar molt més competencial i manipulativa: els workshops.

224fb365-3692-4006-89b8-77d8cb0e7295jpg
8c722fd1-27c2-4b7e-a47c-95693b330f05jpg
IMG-2141jpg
IMG_2450HEIC
IMG_2452HEIC
IMG_2454HEIC
IMG_4013heif
IMG_4338heif
previous arrow
next arrow

Com treballem els workshops?

Realitzem els workshops barrejant alumnes dels dos grups de cada nivell (A i B). Dels 50-52 alumnes que formen cada nivell realitzem quatre grups heterogenis fomentant la inclusió, l’atenció a la diversitat i respectant el ritme d’aprenentatge de cada alumne. D’aquests quatre grups, cada un d’aquests treballa una dimensió durant tres setmanes. Els alumnes treballen cadascuna de les dimensions de l’àmbit matemàtic i de l’àmbit lingüístic a través d’un repte que planteja cada workshop, disposant d’un espai per realitzar l’internivell amb tot el material necessari, ja sigui recursos fungibles, material manipulatiu, eines digitals o qualsevol altre material que s’utilitza per treballar aquella dimensió al workshop corresponent durant tres sessions per aconseguir resoldre el repte

Quins objectius aconseguim realitzant workshops?

Els objectius que aconseguim en realitzar workshops són reforçar el treball competencial en el procés d’aprenentatge, desenvolupant estratègies de comunicació i expressió oral i escrita i prioritzant el treball cooperatiu i autònom. Els workshops ens permeten aprendre a respectar les diferències entre iguals, respectant el ritme d’aprenentatge de cada alumne, atenent les possibles dificultats que sorgeixin i aprenent a través d’assaig-error, per fomentar la motivació dels nostres alumnes i ajudar-los en el procés de construcció del seu coneixement. Un altre objectiu que tenim molt present, és l’ús de les eines digitals per millorar la competència digital dels nostres alumnes i preparar-los per un món cada vegada més digital. Ajudem a dur a terme estratègies i competències matemàtiques que ajudin al nostre alumnat a l’hora de treballar les altres àrees. Finalment, els nostres alumnes aprenen a avaluar les pròpies tasques i són crítics amb el seu procés d’aprenentatge.

Quins instruments ens permeten avaluar els internivells i l’evolució de l’alumnat?

A través de l’assaig-error, hem anat evolucionant i modificant al llarg dels anys els nostres internivells per donar resposta a una educació de qualitat a la nostra escola. Els alumnes disposen de bases d’orientació per autoregular-se. Per avaluar els internivells i l’evolució de l’alumnat, s’utilitzen rúbriques d’autoavaluació, rúbriques per avaluar el procés d’aprenentatge dels companys, realitzant debats que fomentin el reforç positiu i crítiques constructives si calen per millorar la tasca feta. L’evolució de l’alumnat té una avaluació contínua, ja que s’avalua tot el procés d’aprenentatge i no només el producte final. Volem transmetre als nostres alumnes la importància que té detectar els possibles errors per millorar-ho, aprendre i fomentar el desig d’aprendre que tenen els nostres alumnes, de tal manera que l’alumne sempre sigui el protagonista en el seu procés d’aprenentatge.

Sortides i Colònies

Al llarg del curs els alumnes de l’escola Serra de Marina realitzen diferents sortides on treballaran diferents continguts que treballen a l’escola de manera més manipulativa, significativa i vivencial. Hem de tenir en compte, que els aprenentatges s’interioritzen més fàcilment, quan allò que es treballa es fa a través del joc i de manera divertida.

A l’escola, també es realitzen colònies una vegada a l’any. Una activitat molt important i molt significativa per als vostres fills i filles, ja que podran relacionar-se amb els seus companys i companyes en un àmbit diferent del de l’aula, i on es treballen aspectes tan importants com l’autonomia de l’infant i les relacions socials entre iguals, tot realitzant activitats diverses o mitjançant el joc en un espai completament diferent de l’habitual.

562dc66a-3b38-4415-956b-b87dabe6bfc4jpg
8df9cd91-f84e-41b5-a613-c87956c2f674jpg
fb0d6cb7-6782-47ce-95c3-9db8e6f4f6d1jpg
IMG-3963jpg
PHOTO-2023-04-22-20-06-44jpg
PHOTO-2023-04-22-20-09-35jpg
unnamedjpg
IMG_0079HEIC
IMG_0198HEIC
IMG_2531HEIC
IMG_2541HEIC
IMG_2748HEIC
IMG_3170HEIC
IMG_3171HEIC
IMG_3201HEIC
IMG_3206HEIC
IMG_3654HEIC
IMG_3658HEIC
IMG_3670HEIC
563e3f61-5243-408b-8025-ed84527abfafJPG
c7812c37-d321-43e5-8b6e-33820c164a9bJPG
d4b019ed-1f8a-4512-922a-10a613f506ffJPG
photo-outputJPG
previous arrow
next arrow
e711d5e0-cd18-4491-89ae-edf9b3baae6aJPG
e8160253-90a0-4a0e-846d-34ca70c5035cJPG
e88493ff-4417-47f8-ab36-5a9b0a392417JPG
31265ea5-5a43-4dad-82cf-7def9d7f548ajpg
8c3d323e-9a2a-4891-b183-cfc9e2a32f1ajpg
IMG-4442jpg
IMG-4780jpg
IMG_7234jpg
previous arrow
next arrow

Innovamat

Què és Innovamat?

Innovamat és una proposta per treballar les matemàtiques d’una manera més competencial i significativa. On es distribueix els blocs de contingut i el treball de les competències en diferents dinàmiques per maximitzar la capacitat dels estudiants en les àrees de lògica, aritmètica mental i la creativitat a través de la realitat augmentada, trencaclosques, test cognitius i la seva aplicació mòbil, que a més a més, ens servirà per desenvolupar la competència digital dels nostres alumnes.

Els materials posen l’alumne en el centre del seu propi procés d’ensenyament-aprenentatge i permet desenvolupar l’autonomia i el pensament crític: un procés emocional i emocionant pensat per a comprometre l’alumne a través d’estímuls positius.

Desapareix la classe de matemàtiques, tal com l’anomenàvem, per endinsar-nos, en el laboratori de nombres i les aventures matemàtiques i una sessió setmanal de l’aplicació mòbil. Aquesta proposta transforma l’aula de primària i les relacions que es donen en ella per emocionar, estimular i motivar l’alumnat en l’aprenentatge matemàtic.

Laboratori de nombres: És l’apartat on treballarem sobretot numeració i càlcul, el bloc amb més pes durant l’etapa d’educació primària.Els conceptes s’hi presenten de manera cíclica, tant al llarg de tot el curs com dins de cada trimestre, amb un increment progressiu de la dificultat.

L’aula canvia radicalment de forma: el/la mestre/a passa a ser un/a guia de l’aprenentatge en lloc de transmetre tots els coneixements.

És l’alumnat qui, mitjançant les activitats de conversa matemàtica i l’ús de materials manipulatius o miniaplicacions digitals, aprèn els conceptes per ell/a mateix/a.

Aventures matemàtiques: És on treballarem la resta de blocs, relacions i canvi, espai i forma, mesura i estadística i atzar, sense deixar de treballar numeració i càlcul. Els conceptes s’hi presenten en forma de reptes guiats i contextualitzats dins d’històries de fantasia. Cada curs escolar, l’alumnat és protagonista de dues històries diferents plenes de reptes, presentades amb vídeos d’una sèrie d’animació.

I finalment l’aplicació mòbil, on mitjançant els dispositius mòbils els alumnes treballaran tots els blocs de l’àmbit matemàtic de manera individual i jugada tot el que es treballa al llarg del curs. Aquest aplicatiu regula l’aparició dels diferents exercicis depenent de les necessitats de cada alumne.

Piscina

L’activitat

A la comunitat de mitjans en els cursos de 1r i 2n d’Educació Primària, dins l’organització curricular de l’àrea d’educació Física es una de les sessions es realitza a la Piscina del DU IN FONDO. L’alumnat aprèn a nadar i a millorar les seves capacitats motrius a l’aigua.

L’objectiu principal és facilitar que l’alumnat visqui experiències noves que li proporcionin la base psicomotriu tant pel seu desenvolupament integral, com per jugar, divertir-se i dominar el medi amb seguretat i sense pors.

Els continguts principals que es treballen són:

  • Familiarització i adaptació al medi aquàtic: Formació integral de l’alumne/a a través del treball de les habilitats aquàtiques bàsiques a partir del màxim d’experiències motrius possibles.
  • Domini del medi aquàtic i dels desplaçaments: Formació integral de l’alumne/a a partir de la pràctica motriu aquàtica, a través del domini del propi cos, dels desplaçaments en el medi aquàtic i de les habilitats coordinatives.
  • Iniciació a la tècnica dels estils: Coneixement i experimentació de la tècnica dels diferents estils de natació.

L’activitat aquàtica dirigida a l’alumnat d’Educació Primària, es desenvolupa tenint en compte el currículum dins el marc de l’Educació Física. L’objectiu d’aquesta etapa és reforçar l’adaptació al medi aquàtic i treballar el domini d’aquest medi i els desplaçaments bàsics. La proposta pretén desenvolupar i reforçar l’aparell motor i psicomotor de l’alumne/a perquè mitjançant un treball globalitzat arribi a concretar les seves estructures físiques i psíquiques. Hi ha tot un seguit de factors intrínsecs a l’activitat aquàtica, relacionats amb els continguts que es proposen al Currículum de l’educació física:

  1. Mitjançant l’activitat aquàtica i el joc, l’alumnat aprèn a utilitzar les seves capacitats i destreses. Tanmateix, descobreixen, valoren, exploren i desenvolupen les seves possibilitats motrius i aquàtiques.
  2. Com a tota activitat física, la motivació és un factor molt important, doncs facilita molt l’aprenentatge; la piscina és un element motivador en la pràctica de l’exercici físic.
  3. En aquesta línia també és important la relació que s’estableix entre l’alumnat i entre alumne/a i monitor/a, aquests últims han d’estimular l’alumne/a a provar les activitats proposades desdramatitzant una situació angoixant i convertint-la en quelcom atractiu i agradable.
  4. Finalment, cal parlar dels hàbits d’higiene; és imprescindible informar sobre les mesures higièniques que qualsevol persona ha de tenir en compte en relació a la seva pràctica física.

Aquesta activitat forma part de l’organització curricular de l’àrea d’educació física del centre, prenent com a referència al decret d’autonomia de centres i per tant té caràcter curricular, té un cost a banda de la quota general que podreu trobar a l’espai de documents per famílies. Aquest preu s’actualitza anualment en funció de la pujada de l’IPC anual.